gedragsonderzoek - publieke sector

Brainport Development en Holland Expat Center South onderzoeken waarom Mkb’ers internationale medewerkers aannemen

De regio Eindhoven bruist van innovatie en internationale talenten. Toch blijkt dat veel Mkb-bedrijven nog twijfelen of ze een internationale medewerker moeten aannemen. Sommigen zetten de stap, anderen niet.

Brainport Development en Holland Expat Center South wilden begrijpen:

  • Wat motiveert bedrijven om internationals aan te nemen?
  • Welke drempels houden hen tegen?
  • Hoe kunnen we het Mkb ondersteunen met een strategie die werving en integratie makkelijker maakt?

"Door dit onderzoek weten we waar de kansen en knelpunten liggen. Dat geeft richting en vertrouwen." 

- Holland Expat Center South

brainport
expat center

De 3 stappen

1 Begrijpen

Met behulp van een gedragsmodel werden motivaties en drempels onderzocht.

  • Interviews met bedrijven die nog géén internationals in dienst hebben.
  • Gesprekken met bedrijven die net hun eerste internationale medewerker aannamen.

Zo ontstond een rijk beeld van de overwegingen die dit thema oproept: van praktische zorgen (taal, cultuur, regelgeving) tot kansen (nieuwe kennis, internationale netwerken).

2 Creëren

Alle bevindingen werden gebundeld in een visuele rapportage en vertaald naar een helder organisatieadvies.

  • Twee brainstormsessies met Mkb’ers en stakeholders.
  • Ontwikkeling van sociale en gedragsinterventies via Design Thinking.
  • Toetsing en verrijking met gedragstechnieken om ideeën naar een hoger niveau te tillen.

Het resultaat: concrete interventies die bedrijven helpen om de stap naar internationalisering kleiner en aantrekkelijker te maken.

Vernieuwen

De inzichten worden nu gedeeld met het Mkb en verder ontwikkeld in samenwerking. De volgende stap zijn kleine pilots en experimenten om interventies te testen.

Het resultaat

Brainport Development en Holland Expat Center South beschikken nu over een helder kompas voor hun arbeidsmarktstrategie.

  • Mkb’ers krijgen inzicht in hun eigen motivaties en drempels.
  • Er zijn praktische interventies ontwikkeld die werving en integratie van internationals makkelijker maken.
  • De regio Eindhoven versterkt haar positie als internationale hotspot waar talent welkom is en bedrijven groeien.

Maak werk van jouw strategie 

 Start jouw project Maak vrijblijvend kennis