anders organiseren
VKG Keurmerk bouwt aan een beweging van enthousiaste leden
Hoewel het VKG Keurmerk staat voor kwaliteit, betrouwbaarheid en vakmanschap, blijkt in de praktijk dat leden het keurmerk nog te weinig actief uitdragen – niet richting hun klanten, en ook niet richting collega’s in de branche. Vanuit deze observatie ontstond de wens om een campagne of evenement te ontwikkelen waarmee VKG-leden zich sterker verbonden voelen met het keurmerk. De centrale vraag: Hoe kunnen we via een evenement of campagne zorgen dat leden ‘fan’ worden en VKG en het keurmerk actief uitdragen – richting hun klanten én potentiële leden?
Over VKG Keurmerk
VKG Keurmerk is dé kwaliteitsstandaard in de kunststofgevelbranche. Leden van VKG Keurmerk onderscheiden zich door heldere afspraken, goede service, veilige producten en betrouwbaarheid in elke stap van het proces.


De 3 stappen
Begrijpen
Tijdens een gezamenlijke startsessie gingen we met een diverse groep stakeholders – van monteurs en verkoopmedewerkers tot marketing, directie en klantenservice – op zoek naar het vertrekpunt voor een effectieve campagne. De sessie gaf inzicht in de echte motivaties, pijnpunten en behoeften van de leden. Ook verkenden we welke vormen van communicatie, interactie en beleving goed zouden aansluiten.


Creëren
Op basis van de input uit de startsessie hebben we een eerste campagnerichting geformuleerd. Geen eenmalig event, maar een campagnematige aanpak die inzet op:
- Verbinden van verschillende lagen binnen de ledenorganisaties (verkoop, monteurs, management)
- Zichtbaarheid en herkenbaarheid van het keurmerk vergroten op een leuke en eigentijdse manier
- Het creëren van een gevoel van trots en urgentie: “Dit is waarom wij VKG zijn”
- Inzetten op de ‘what’s in it for me’ – concreet maken hoe het keurmerk leden helpt meer te verkopen en vertrouwen te winnen
Vernieuwen
Op weg naar een campagne die écht leeft onder leden, hebben we samen vervolgstappen bepaald:
- Campagneontwerp – Lüün en Sprank ontwikkelen op basis van de startsessie een creatief en praktisch voorstel voor de campagne, inclusief boodschap, formats en activaties.
Testen & aanscherpen – Via interviews of pilots toetsen we campagne-ideeën bij verschillende leden.

Wat nu?
Vernieuwen is nooit af. De volgende stappen zijn samen met VKG de campagne tot leven brengen. Denk aan een roadshow, fan-kit, online activatie, of een ‘VKG-keurmerkdag’. We zorgen dat de campagne geen eenmalige piek is, maar onderdeel wordt van de positionering en communicatie van VKG in de toekomst.

Start vrijblijvend jouw avontuur
